dinsdag 15 juni 2010

Gelijkwaardigheid (1)

“Ik heb voor iedereen respect, behalve voor de leraar, want die heeft geen respect voor mij” aldus een 10 jarige leerling in een interview met Inez Groen (Einstein Generatie) in de Volkskrant van 3 juni 2010. In dit interview geven jongeren aan dat ze vooral de behoefte hebben om serieus genomen te worden als leerling en als mens. Het gaat om dingen als gekend worden, gezien worden, en belangstelling voor wat hij of zij buiten schooltijd doet. Ook geven jongeren aan dat ze meer regels willen, maar dat ze daar wel graag over mee willen denken en praten. Leerlingen verwachten leiding en structuur van een leerkracht. Iemand die naast ze staat en niet iemand die boven hen staat. Hoe dit Samen met de leerlingen vormgeven? Hoe de goede balans vinden tussen sturen aan de ene kant en steunen aan de andere kant. Een mooi hulpmiddel vind ik de Pedagogische Dansvloer. Een model dat onderdeel is van Herstelgericht werken in het onderwijs en zichtbaar maakt hoe je met elkaar in een dramadriehoek (rode school) of in een winnaarsdriehoek (groene school) kunt werken en leven. En wie wil er nu geen winnaar zijn? http://www.kpcgroep.nl/Trainingen/VO-Pedagogisch-klimaat.aspx

1 opmerking: