donderdag 3 juni 2010

Een positieve leeromgeving

Vorige week was ik in Brabant op een school in het kader van de begeleiding van een lastige groep 4. Dit traject zit in de afrondingsfase en de leerkrachten en leerlingen zijn weer een stuk ‘blijer’ met elkaar dan een paar maanden geleden. Leerkrachten zijn in staat geweest de sfeer in de klas van ongezellig, soms zelfs grimmig, te keren naar prettig, stil en gezellig. De leerlingen geven dan ook volmondig terug dat zij het vooral zo fijn vinden dat het rustiger is in de groep en dat de juf/meneer nu minder vaak boos is. Dat verbaasde mij niks. We weten natuurlijk al lang dat een positieve leeromgeving de basis is van een goed en veilig leer- en leefklimaat en dat relaties die gekenmerkt worden door warmte, open communicatie en weinig conflicten een positieve invloed hebben op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van leerlingen. Internationaal is er inmiddels een groeiend aantal studies dat het belang van leraar-leerlingrelaties laat zien (zie ook: http://home.medewerker.uva.nl/j.l.spilt/page1.html Ik ben dan ook benieuwd naar de oratie van de heer R. Reumerman, die op 9 juni promoveert op het onderwerp: expertleerkrachten in de omgang met probleemgedrag. In de aankondiging wordt aangegeven dat bij observatie van experts in de klas, zij zich niet zozeer fijnmazig afstemmen op de behoeften van de specifieke leerlingen maar eerder een algemeen positieve en veilige leeromgeving bewerkstelligen
https://www.surfgroepen.nl/sites/pow-alumni/Lists/Calendar/DispForm.aspx?ID=406

Geen opmerkingen:

Een reactie posten