woensdag 26 mei 2010

Over groepsdruk

Docenten in HAVO 3 klagen over leerlingen die hun huiswerk niet maken. "Het lijkt wel of deze groep met elkaar heeft afgesproken om vooral zoveel mogelijk onvoldoendes te halen". Dit deed mij denken aan het Asch Experiment. Salomon Asch deed in 1951 een experiment met studenten waarin zij gevraagd werden om uit vier lijnen de langste lijn aan te wijzen. De andere (van te voren ingelichte) deelnemers kozen bewust de verkeerde lijn. Het effect op de proefpersoon was dat hij tegen zijn gevoel in koos voor de verkeerde lijn (zie filmpje).



Dit voorbeeld laat zien dat de groep zijn eigen regels en afspraken kent. Een leerling kan zijn vinger niet opsteken omdat hij het antwoord niet weet, maar het kan ook zo zijn dat de groep dit 'verbiedt' om te doen. Erbij horen, soms ook raar gedrag of criminele dingen, is veelal belangrijker dan buiten de groep vallen.
Waar geef je vooral aandacht aan? Aan dat wat goed gaat of aan dat wat niet goed gaat? Alles wat aandacht krijgt groeit. Zorg dat je je aandacht richt op gedrag dat je wenselijke acht. Benoem, complimenteer en vergroot het positieve als verbindend element.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten