maandag 5 juli 2010

Gelijkwaardigheid (2)

Gelijkwaardigheid: het equivalent zijn, van gelijke waarde


In teams kan deze waarde leiden tot de nodige discussie. Zo was ik laatst op een school waar discussie ontstond over de volgende regel. Telefoons in de klas mogen niet overgaan. Als dit wel het geval is, moet de telefoon worden ingeleverd. Nu gaat tijdens de les de telefoon van een docente af. Een leerling roept: "Telefoon inleveren juf!" De docente wordt boos op de leerling en zegt dat hij zijn brutale mond moet houden. Sindsdien is er strijd over deze regel. De docente vindt dat deze regel wel voor de leerlingen geldt, maar niet voor haar als docente. Haar collega was het niet met haar eens. Als we op school pretenderen gelijkwaardig te zijn, van gelijke waarde te zijn, klopt bovenstaande dan?

Voor mij past gelijkwaardigheid bij het vierde kwadrant van de pedagogisch dansvloer. De motiverende aanpak: veel sturen en veel steunen. Op scholen die volgens deze aanpak werken wordt veel samengewerkt. De sfeer is prettig en er zijn regels die samen gemaakt zijn en er zijn regels waar niet over te onderhandelen valt. In deze school worden conflicten op een goede manier opgelost. Fouten maken mag en leerlingen die regels overtreden krijgen de kans om hun fout te herstellen.
Tip voor de start van het nieuwe schooljaar: Ga in gesprek met leerlingen over wat voor groep ze willen zijn? Maak gebruik van coöperatieve werkvormen. Hoe willen ze met elkaar omgaan? Wat vinden ze prettig en wat niet? Welke afspraken horen daar bij? En wat als je je niet aan die afspraak houdt? Wat bijvoorbeeld te denken van het bakken van een appeltaart voor de hele groep als je je niet aan de afspraak van op tijd komen houdt!

Tip van een collega: gebruik deze pedagogische waarde als leidraad voor je handelen:
Wat je van anderen vraagt, moet je zelf voorleven.

Een fijne zomer!