dinsdag 15 juni 2010

Gelijkwaardigheid (1)

“Ik heb voor iedereen respect, behalve voor de leraar, want die heeft geen respect voor mij” aldus een 10 jarige leerling in een interview met Inez Groen (Einstein Generatie) in de Volkskrant van 3 juni 2010. In dit interview geven jongeren aan dat ze vooral de behoefte hebben om serieus genomen te worden als leerling en als mens. Het gaat om dingen als gekend worden, gezien worden, en belangstelling voor wat hij of zij buiten schooltijd doet. Ook geven jongeren aan dat ze meer regels willen, maar dat ze daar wel graag over mee willen denken en praten. Leerlingen verwachten leiding en structuur van een leerkracht. Iemand die naast ze staat en niet iemand die boven hen staat. Hoe dit Samen met de leerlingen vormgeven? Hoe de goede balans vinden tussen sturen aan de ene kant en steunen aan de andere kant. Een mooi hulpmiddel vind ik de Pedagogische Dansvloer. Een model dat onderdeel is van Herstelgericht werken in het onderwijs en zichtbaar maakt hoe je met elkaar in een dramadriehoek (rode school) of in een winnaarsdriehoek (groene school) kunt werken en leven. En wie wil er nu geen winnaar zijn? http://www.kpcgroep.nl/Trainingen/VO-Pedagogisch-klimaat.aspx

donderdag 10 juni 2010

Aandacht
In de happinez las ik de column van Paulho Coelho. Het betreft een sociologisch experiment. De hypothese was dat wanneer mensen iets subliems meemaken, ze daar geen enkele aandacht aan besteden als hun prioriteiten op dat moment elders liggen. Ze zijn bijvoorbeeld op weg naar hun werk, in gedachten verzonken, of hebben een mening over 'muzikanten' in de metro.
Zo speelt Joshuna Bell 6 ingewikkelde stukken van Bach in een metrostation in Washington. Hij speelt op een stradivarius met een waarde van 3,5 miljoen. Er wordt nauwelijks aandacht aan zijn spel geschonken. Er is één persoon die hem herkent.
In de column lees ik...als we geen tijd hebben om te stoppen en naar een van de beste violisten ter wereld te luisteren, hoeveel andere prachtige dingen zullen we dan wel niet mislopen in dit leven....

zondag 6 juni 2010

Expertleerkrachten in de omgang met probleemgedrag

Promotieonderzoek van R. Reumerman:

Waarom zouden we niet leren van experts die hun vaardigheid ontwikkeld hebben in de praktijk? René Reumerman onderzocht hoe expertleerkrachten omgaan met probleemgedrag. Hij inventariseerde hoe praktijkwerkers en interne begeleiders zelf de experts definiëren en hoe experts gedragsproblemen definiëren. Experts schorten hun oordeel over leerlingen met gedragsproblemen op, zijn richting gevend in het directe contact en schromen niet om collega's ouders en deskundigen te mobiliseren. Deze activiteiten worden voordurend geëvalueerd. Leerkrachten zelf definiëren gedragsproblemen in relatie tot de prestatieverbetering van de hele klas. Hoe sterker het gedrag van een individuele leerling dit doel doorkruist en de inspanning van de leerkracht ter corrigering groter is, des te eerder zal een leerling gedragsproblematisch genoemd worden. Bij observatie van experts in de klas bleek, onverwacht, dat deze zich niet zozeer fijnmazig afstemden op de behoeften van de specifieke leerlingen maar eerder een algemeen positieve en veilige leeromgeving bewerkstelligen.
Zie ook:
http://www.uva.nl/onderzoek/actuelepromoties.cfm/23B46796-C88F-456B-84986DC2E0CD548A

donderdag 3 juni 2010

Een positieve leeromgeving

Vorige week was ik in Brabant op een school in het kader van de begeleiding van een lastige groep 4. Dit traject zit in de afrondingsfase en de leerkrachten en leerlingen zijn weer een stuk ‘blijer’ met elkaar dan een paar maanden geleden. Leerkrachten zijn in staat geweest de sfeer in de klas van ongezellig, soms zelfs grimmig, te keren naar prettig, stil en gezellig. De leerlingen geven dan ook volmondig terug dat zij het vooral zo fijn vinden dat het rustiger is in de groep en dat de juf/meneer nu minder vaak boos is. Dat verbaasde mij niks. We weten natuurlijk al lang dat een positieve leeromgeving de basis is van een goed en veilig leer- en leefklimaat en dat relaties die gekenmerkt worden door warmte, open communicatie en weinig conflicten een positieve invloed hebben op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van leerlingen. Internationaal is er inmiddels een groeiend aantal studies dat het belang van leraar-leerlingrelaties laat zien (zie ook: http://home.medewerker.uva.nl/j.l.spilt/page1.html Ik ben dan ook benieuwd naar de oratie van de heer R. Reumerman, die op 9 juni promoveert op het onderwerp: expertleerkrachten in de omgang met probleemgedrag. In de aankondiging wordt aangegeven dat bij observatie van experts in de klas, zij zich niet zozeer fijnmazig afstemmen op de behoeften van de specifieke leerlingen maar eerder een algemeen positieve en veilige leeromgeving bewerkstelligen
https://www.surfgroepen.nl/sites/pow-alumni/Lists/Calendar/DispForm.aspx?ID=406