donderdag 25 november 2010

Pestgedrag: gevangen in rollen?

Vandaag werd ik gebeld door een directeur van een basisschool. Zij had een workshop van mij geevolgd over de moeilijke groep en wilde daar graag met haar team mee aan de slag. Ze vertelde mij dat ergens in de middenbouw er een klimaat in de groep ontstaat waarbinnen het sociaal onveilig wordt voor kinderen. Er wordt gepest. Dit pesten gebeurt subtiel. Je hoort er ineens niet mee bij. Je wordt niet meer bij naam genoemd, maar krijgt een pestnaam. Kinderen ondervinden er schade van. Twee kinderen zijn om die reden dit jaar al van school gegaan. En dat terwijl de school (ook bij ouders) bekend staat als een school met een zeer plezierig pedagogisch klimaat. Leerkrachten zijn pedagogisch vaardig, er is afstemming over regels en afspraken, leerlingen worden op dezelfde manier aangesproken, wekelijks worden er seo lessen gegeven, men maakt begruik van Vision leerlingvolgsysteem, er wordt met de leerlingen gepraat (ze vinden het allemaal vervelend). Er is een pestprotocol dat samen met de leerlingen wordt opgezet. Ook wordt er gewerkt met supportgroepen: kinderen die zich niet happy voelen in de groep, verzamelen 6 kinderen om zich heen die dan hun best gaan doen om het voor deze leerling weer plezierig te maken. Dit werkt curatief, maar het lost het probleem niet op want dan duikt er ergens anders weer een andere leerling op die gepest wordt. De directeur is voornemens om er voor te zorgen dat de school een plek is voor kinderen waar ze veilig zijn.

Twee weken geleden was ik op een school waar de leerkracht mij het volgende vertelde over groep 4. Daar zit een meisje in de groep dat geadoreerd wordt door haar klasgenoten. Ze is zeer populair en heeft leidinggevende kwaliteiten. Uit het verhaal kon ik opmaken dat het een charismatisch meisje betreft. De leerkracht vertelde dat de leerlingen er alles aan deden om door haar gezien te worden. Ze nemen kadootjes mee, lekkers etc. Als de leerkracht een vraag stelt dan kijken de kinderen eerst naar haar en hun reactie maken ze afhankelijk van de reactie van het populaire meisje. Fascinerend! Een onbewust proces, waarin leerlingen posities krijgen en innemen, gedrag ontwikkelen met negatieve aspecten. En hoe zorg je er nu binnen de muren van de school voor dat dit proces positief beïnvloed en begeleid gaat worden....
Wordt vervolgd.
http://www.leraar24.nl/video/1555/Studio24%20-%20Pesten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten